Om Mineraler

Hvorfor trenger vi mineraler? – denne siden er under utvikling. Beskrivelse av mange flere mineraler kommer

Kroppen jobber døgnet rundt med holde deg frisk. For å gjøre dette arbeidet trenger den næring i form av vitaminer (16 essensielle), mineraler (60 forskjellige), aminosyrer (17) og essensielle fettsyrer (omega 3 og 6). Alle disse stoffene jobber sammen i de forskjellige oppgavene kroppen har. Hvis for eksempel en kroppsfunksjon trenger kalsium, magnesium, vitamin K og sink, og kroppen din har lite kalsium og sink, så hjelper det lite hvor mye magnesium eller andre mineraler som er til stede. Denne funksjonen kroppen skulle utføre blir ikke utført tilfredsstillende, noe som kan føre til alvorlige helsetilstander eller sykdommer senere..

fra: http://www.diagnose-me.com/  finner vi følgende    les mer

Every living cell on this planet depends on minerals for proper function and structure.  Minerals are needed for the proper composition of body fluids, the formation of blood and bone, the maintenance of healthy nerve function, and the regulation of muscle tone, including that of the muscles of the cardiovascular system. 

Her er beskrivelse av noen av de 75 mineralene du finner i Sizzling Minerals og noen av funksjonene de har. (takk til Robert Atkins og hans bok: «Naturlig helse for livet» –anbefales– og nhi.no – norsk helseinformatikk) Det du finner her en korte utdrag fra hans bok. I noen tilfeller tar vi med både engelsk og norsk navn på mineralet for at du lettere skal kunne søke på nettet om info (søker du på mineralets navn og deficiency (mangel) får du skremmende mange treff!!!) 

  • Magnesium: «Hjertets viktigste mineral.
    Over 300 enzymer i kroppen er avhengig av dette mineralet, men likevel konsumerer ikke 80% av amerikanere så mye som de trenger». Atkins mener dette er en av årsakene til den store utbredelsen av hjertesykdommer. «Magnesium berører nesten alle sider ved helsen». Atkins mener også at manglende magnesium kan ha betydning for bl.a. astma, migrene, muskelkramper, fibromyalgi, søvnkvalitet, premenstruell spenning og muligens at det kan ha en forbindelse med kreft. (for å nevne noe). Se videoer og les mer.
  • Kalsium: «Knokkelbygger
    «Etter protein, fett og karbohydrater er kalsium kroppens mest rikelig lagrede kostholds-komponent. Det er nødvendig med relativt enorme mengder av det, og kalsium har det høyeste anbefalte dags-inntaket av alle næringskonsentrater. Uten det ville vi bokstavelig talt vært grøt fordi vi ikke ville ha tenner eller knokler. Likevel dekker vitamin- og mineraltabletter ofte ikke hele dagsbehovet. Det er derfor viktig å spise mat som inneholder mye kalsium og kombinere med tilskudd.. Meieriprodukter som ost har mye kalsium, videre sardiner, sesamfrø, laks med ben, mandler, grønnkål, bladbete, kokt spinat, bok choy, sennepsblader og pintobønner..» (forkortet). Kalsium-mangel settes også i forbindelse med høyt kolestrol, kompliksjoner i svangerskap, søvnløshet og kreft. Kroppen har imidlertid ofte problemer med å ta imot rene kalsium-piller
    Se videoer og les mer
  • Kalium:«Vår mest verdifull elektrolytt.
    Det essensielle mineralet kalium er livsviktig for alle cellenes funksjon. Kalium, natrium, klorid og bikarbonat kalles elektrolytter. De sørger for syre-base-balansen og det osmotiske trykket i kroppen. For høye eller lave nivåer er livstruende.
    Når det gjelder kalium, skyldes unormale nivåer vanligvis en medisinsk tilstand – enten en sykdom eller, alt for ofte, behandlingen – og ikke en kostmangel.
    Den beste måten å få i seg kalium på er fra mat. Økologiske, uraffinerte matvarer inneholder større mengder enn mat dyrket med kunstgjødsel. Atkins’ favoritter er persille og solsikkefrø. Annen god kaliummat er mandler og andre nøtter, visse typer fisk, særlig kveite, torsk, kalkun, kyllingbryst og mørbradstek, enkelte grønnsaker, blant dem sopp, bladbete og spinat og avokado» Se videoer og les mer
  • Jern: «Det tveeggede sverdet.
    Jern har i lange tider vært botemidlet for «trett blod» og er viktig for hemoglobinet som frakter oksygenet til alle cellene i kroppen. Jern er et tveegget sverd i ernæringen, den ene er giftig og rusten – en mulig grunn til at blodårene blir harde og at hjertesykdom og kreft utvikler seg. For lave verdier kan føre til anemi, lærevansker, tretthet, et svekket immunforsvar , lavere kroppstemperatur, dårligere fysisk yteevne og redusert produksjon av skjoldbruskkjertel-hormoner (sterkt forkortet)»
    NHI skriver: «WHO skriver at jernmangel er den vanligste ernærings-svikten på verdensbasis. Den forårsaker både sykdom, for tidlig død og redusert arbeidskapasitet.» se videoer og les mer
  • Sink: «Styrker immunforsvaret, heler sår.
    Sink er viktig for god cellefunksjon i kroppen. Utilstrekkelig konsum over hele verden truer med å skape en omfattende helsekrise. Når vi fortsetter med å fjerne sink fra jordsmonnet og unngår animalske proteiner, mener enkelte eksperter at tilskudd i stor stil vil bli nødvendig.
    Atkins mener å ha dekning for at sinkmangel kan han noe med mange mangelrelaterte sykdommer og nevner: schizofreni og andre psykiatriske forstyrrelser, diabetes, prostatafrostørrelse, katarakter, hjertesykdom, nedbrytning av hjernen og nervesystemet, , svakt immunforsvar, ufullstendig fordøyelse, magesår, matallergier, opphopning av giftige metaller, dårlig sårheling, forkjølelse, benskjørhet, hudproblemer, tretthet, dårlig apetitt, dårlig hørsel og de mange symptomene på ubalanse i blodsukkeret.
    Sink stabiliserer blodsukkeret, hjelper bukspyttkjertelen med å produsere insulin. Selv om sink har ry på seg for å være et mannlig næringskonsentrat, er sink fundamentalt for seksualiteten og forplantnings-helsen til begge kjønn.» se videoer og les mer
  • Kopper: «Lindrer kronisk leddgikt.
    Kopper er et kraftig mineral. Det er ikke bare viktig for å hjelpe hjertet til å fungere korrekt, men det kontrollerer også kolesterol, sukker og urinsyrenivåer. Dessuten øker det knokkelstyrken, forsterker utviklingen av røde og hvite blodlegemer, bevarer immunforsvaret, bidrar til spedbarnsvekst og er viktig i behandlingen av leddgikt. Både for lite og for mye kan forsterke de frie radikalenes aktivitet, og dermed øker risikoen for hjertesykdom og andre kroniske, degenerative sykdommer. En lege og labratorietester kan vise hvordan nivåene er». Se videoer og les mer
  • Mangan: «Cellebeskytteren.
    Navnet «Mangan» kommer fra det greske ordet for magi siden de gamle atenerne trodde at stoffet hadde magiske egenskaper. Selv om bare en liten mengde skal til, er alt for ofte enda mindre mengder tilgjengelige i kosten. Hår-analyser viser ofte at mange ikke får så mye mangan som de burde. Her er noen av de områdene mangan er spesielt viktig; Ved diabetes, hjertesykdom, graviditet, knokler og ledd (viktig for at brusk skal vokse og reparere seg selv) og nevrologiske forstyrrelser (kramper mm) for å nevne noe». se videoer og les mer
  • JOD (Iodine): «Drivstoff for skjoldbrusk-kjertelen»
    Skjoldkjertelens hormoner regulerer stoffskiftet og veksten i nesten alt kroppsvev, og er det aller første offer ved jodmangel. Mangel på dette mineralet får kjertelen til å fungere dårlig og tvinger den enten til å pumpe ut en mengde skjoldbruskkjertelhormoner eller – og det skjer oftere – reduserer produksjonen til den nesten stopper.
    Jod er et forebyggende nærings-konsentrat, ikke et terapeutisk. Store doser gir ikke bedre helsefordeler og kan være farlig, så det bør overvåkes av lege. Men dette faktum reduserer ikke mineralets enorme virkning på menneskets helse. Skjoldkjertelens funksjoner er omfattende og en jod-mangel har mange negative virkninger. Jod er spesielt viktig under graviditet og mangler kan føre til fosterskader og at barnet får lærevansker.
    Jod er også satt i forbindelse med kreft da det viser seg at der i verden der jordkonsentrasjonen av jod er lavest, er krefttilfellene flest. Man får i seg jod fra sjømat og tang. Tidligere var det vanlig at salt og brød inneholdt jod, men dette er ikke lenger så ofte tilfelle». Se og lær mer i menyen «jodmangel»  eller følg denne linken
  • Krom: «Balanserer blodsukkeret»
    Ukontrollert blodsukker og forstyrrelser i insulinprosessen er bakgrunnen for de fleste av de kroniske sykdommene. Når dette spormineralet tas regelmessig, har det er betydelig terapeutisk virkning på en rekke problemer som skyldes eller blir forverret av insulinresistens – blant annet overvekt, hypoglykemi (ustabilt blodsukker), slag, høyt blodtrykk, Crohns sykdom, migrene, premenstruell spenning, krampeanfall og en mengde psykiatriske forstyrrelser.
    Bortsett fra tilskudd finnes det ingen god måte å bygge opp kroppens kromlagre på. Riktignok inneholder sopp, bygg og helkorn spormineralet, men bare hvis det vokser i krom-rik jord. Sjømat og kjøtt kan også være en kilde hvis dyrene har konsumert en krom-rik kost.. Krom er spesielt viktig for å forebygge og hjelpe ved diabetes 2, overvekt, hjertesykdom og høyt blodtrykk. Det kan også ha en virkning på aldringsprosessen»
  • Vanadium: «Terapi for diabetes»
    Argumentene for at nærings-konsentrater skal erstatte legemidler blir i høyeste grad styrket av den nylige kunnskaps-eksplosjonen om et spormineral som på drastisk vis hjelper diabetikere: Vanadium. Diabetes er på en voldsom fremmarsj. Dessuten har flertallet av alle overvektige problemer knyttet til forhøyd insulin. Vanadium er i ferd med å bli anerkjent som et essensielt nærings-konsentrat for alle som har insulinrelaterte problemer».  (dette ble skrevet i 1998).. se videoer og les mer om diabetes.
  • Selen: «Antioksidant som motvirker kreft«
    Dette er hva Akins skrev i 1998:
    Et stoff som kan redusere forekomsten av kreft med nesten 40% og senke dødsratene ved kreft med 50 prosent burde hilses velkommen som vært største medisinske gjennombrudd og gis til hver eneste person i verden. I 1996 fikk vi vite at selentilskudd hadde oppnådd disse fabelaktige resultatene. Men da forskningsresultatene ble offentliggjort i det prestisjetunge Journal of the American Medical Association ble de etterfulgt av denne kommentaren:»Ikke trekk forhastede slutninger før mer forskning er gjennomført»
    Ikke noe annet spormineral er så viktig for vårt antioksidantforsvar. Det forsterker også kroppens immunforsvar mot viruser og andre invaderende patogener. De følgende sykdommene reagerer godt på selentilskudd: AIDS, godt for hjertet, betennelsessykdommer, Skjoldbrusk-kjertel-forstyrrelser, metallforgiftning, fosterskader, betennelse i bukspyttkjertelen og kreft. Atkins mener at dette kan være kreftens overmann og viser til følgende undersøkelse fra 1996: Studien varte i 10 år og ble støttet av det amerikanske kreftinstituttet og omfattet 1312 frivillige (75% var menn). 200 mcg (fra sopp) ble gitt daglig. Selenbrukerne hadde en 49% reduksjon i dødsratene for de tre vanligste kreftformene (lunge, prostata og tykktarm/rektum). Studiens resultater burde burde forandre verdens syn på kreftforebygging og kosttilskudd. Den burde absolutt lære oss at for å være optimalt beskyttet mot kreft, trenger vi mer selen enn vi får gjennom kosten. Tilskudd gir en billig beskyttelse mot denne drepende sykdommen. les mer og se videoer
  • Molybden: «Fjerner gift, renser»    les mer og se videoer
    Til å være et næringskonsentrat som vi trenger i så små mengder, har molybden kraftige helsebringende virkninger. Doser godt over det offisielt anbefalte på 75 mcg og dagen lindrer plager som varierer fra mental uklarhet til gikt. Dette spormineralets viktigste funksjon er at det renser cellene.
    Når giftstoffene hoper seg opp i cellene, fører de til depresjon, smerter, tretthet, og dårlig leverfunksjon – blant annet.
    I tillegg bidrar molybden på mange andre måter til god helse. Det skaper energi og hjelper oss til å produsere hemoglobin, det oksygenførende proteinet i røde blodlegemer. Annen forskning tyder på at det kan lindre astma, særlig når det gis intravinøst. Det reduserer risikoen for kreft i mage- og tarmsystemet.
  • Bor/Boron: Kjønnshormon og knokkelbygger
    Atkins nevner at bor er like viktig for knoklene i kvinner som kalsium. Han viser også til studio der det kan øke en kvinnes østrognennivå like mye som med hormonbehandling og at det er et effektivt vern mot benskjørhet. land med mye bor-innhold i mat er gikttilfellene lavere. Bormangel kan svekke konsentrasjonsevnen.Denne beskriverlsen er hentet fra en helsemail fra Dr Sears: (forkortet) «Her på Sears Institutt for anti-aldrings medisin, bruker jeg alltid naturlige måter å effektivt øke en pasients testeron nivåer på. Jeg har funnet et ofte oversett og lite kjent mineral/sporstoff som heter bor. Bor kom til vår planet billioner av år siden via kosmisk støv og meteor-fragmenter. Dette mineralet er ytterst viktig for din helse. Våre forfedre fikk det gjennom maten, men i dag med utarmet jord begrenser mengden du kan får gjennom maten du spiser. Som et resultat av dette får amerikanere bare i seg rundt 10% av hva de trenger.
    Boron spiller en kritisk rolle i kroppens metabolisme, og er en nøkkel for vedlikehold av benbygningen. Det er også viktig for sårhealing, hjernefunksjon, beskyttelse fra oksiadivt stress og tungmetall gift, reduksjon av betennelser, holde sunne verdier av antioxidanter, beskytte mot visse typer kreft, inkludert prostata og lungekreft.
    En nylig studie ga 13 menn 6 mg med bor i 2 måneder. Dette resulterte i en økning av testeronnivået med 29,5%.
    En annen studie viste at etter bare en uke med boron økte frie testeronnivåer med 28% og østrogennivået sank med 39%.
    Organiske versjoner av: avocado, aprikos, epler, røde kidney bønner, mandler og rosiner inneholder boron. Men selv ikke stort inntak av disse er nok, så Sears anbefaler tilskudd.. les hele undersøkelsen
  • Silisium: Sørger for hud, hår og negler
    Du vil trolig ikke finne silisium i de typiske multivitaminpreparater. De fleste ernæringseksperter tror at behovet for dette essensielle spormineralet dekkes av det vi spiser. Hos enkelte pattedyr virker silisium inn på en rekke forskjellige stoffer som er nødvendige for en god utvikling av knokler, blodkar og hjernen, blandt dem kollagen, elastin og glykosaminoglykaner. Dette hjelper særlig dyr til å utvikle bedre brusk.
    Epedemiloger har merket seg at det forekommer færre tilfeller av arteriosklerose i områder med høyere konsentrasjon av silisium i vannet – nok et bevis på at mineralet kan bidra til å holde blodårene sterke og smidige. En mangel kan forsterke høyt blodtrykk og hjerte- og karsykdom.
    Ny forskning trekker inn silisium i hjernens absorbsjon av aliminium, noe som kan øke risikoen for Alzheimers sykdom. Når silisium-konsentrasjonen i jordsmonnet er lav, er aliminiumkonsentrasjonen ofte høy, og enkelte studier tyder på at det samme forholdet kan eksistere i hjernen.
  • Germanium: Oksygenleverandør
    Germanium finnes naturlig i matvarer som hvitløk, ginseng, chlorella og forskjellige sopper, og vakte adskillig oppmerksomhet da det ble påvist at det leverer mer oksygen til kroppsvev. Selv om mineralet ikke er essensiellt, har det vist seg at stoffet kan bidra til å behandle kreft, gikt, benskjørhet, Candida albicans, AIDS og andre virusinfeksjoner. Det kan også akselrere sårheling og lindre smerter.
    Atkins har gitt germanium til et stort antall kreftpasienter som i alle tilfellene har fortalt om forbedring i allmentilstanden. Vitenskaplig forskning forklarer hvorfor. Germanium, særlig sesquioksid, styrker immunforsvaret, hindrer skader fra frie radikaler, hjelper kroppen til å bli kvitt giftstoffer som svekker immunforsvaret og skaper oksygenproduksjon inne i vevcellene. Begge disse mekanismene representerer en akseptert behandlingsmåte som får overtaket på en ondartet prosess. Kombiner disse effektene med andre naturlige, ufarlige stoffer som gir lignende fordeler, og du vil kanskje forstå hvorfor komplimentær kreftterapi oppnår så mange suksesser.  Oksygen er bannlyst for kreftceller. De krever oksygenfrie (anaerobe) omgivelser for å formere seg. Germanium er enestående godt egnet til å favorisere veksten av normalt vev til fortrengsel for en ondartet invasjon. Les mer, se videoer